Katalizator umożliwia zauważalną redukcję emitowanych przez silnik zanieczyszczeń, usuwając emitowane podczas spalania węglowodory, tlenki azotu czy tlenek węgla. Jego zastosowanie jest obowiązkowe w naszym kraju od roku 1995, można więc założyć, że spotkamy ten element w każdym samochodzie, który aktualnie porusza się po naszych drogach. Niestety, jak każdy podzespół w naszym aucie, katalizator również ulega zużyciu i po pewnym czasie wymaga interwencji mechanika.
Jak działa katalizator i czemu się zapycha?
Katalizator, a właściwie reaktor katalityczny, to miejsce, w którym zachodzą reakcje chemiczne pomiędzy metalami szlachetnymi wbudowanymi w jego filtr, a przechodzącymi przez niego substancjami szkodliwymi będącymi efektem zachodzącego w silniku spalania. Sam w sobie katalizator przypomina metalową puszkę, którą można znaleźć na rurze wydechowej. W jego wnętrzu znajduje się katalityczny rdzeń, na który składają się kanaliki pokryte palladem lub platyną. I to właśnie dzięki nim znaczna część substancji szkodliwych zostaje rozłożona i nie wydostaje się wraz ze spalinami do atmosfery. Nowoczesne katalizatory potrafią wychwycić i usunąć do nawet 90 % szkodliwych składników obecnych w spalinach.
Nad poprawnym przebiegiem spalania czuwa sonda lambda, której zadaniem jest stałe analizowanie składu emitowanych spalin i dostosowywanie mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od otrzymywanych wyników. Jednak pomimo jej pracy z czasem dochodzi do zapchania katalizatora, co objawia się m.in. większym apetytem na paliwo, ograniczoną mocą silnika, nierówną pracą na biegu jałowym, czy zapalającą się kontrolką „check engine”. Niekiedy do szybszego zapchania się katalizatora przyczynia się sam użytkownik, zaniedbując konserwację i wymiany płynów eksploatacyjnych. Niemały wpływ może mieć również sposób eksploatacji pojazdu – np. częste stanie w korkach czy jazda na zbyt niskich obrotach sprzyjają zapychaniu się katalizatora.
Regeneracja katalizatorów Warszawa – to możliwe!
Wbrew zapewnieniom producentów, nie zawsze zapchanie się czy awaria katalizatora musi oznaczać konieczność jego wymiany. W rzeczywistości najczęściej do awarii dochodzi w rdzeniu, który po pęknięciu nie może już funkcjonować zgodnie z założeniami. Możliwa jest więc skuteczna regeneracja katalizatorów Warszawa, polegająca m.in. na wymianie rdzenia na nowy, podczas gdy ze starego odzyskiwane są zawarte w nim pierwiastki. Jeśli podejrzewasz, że katalizator w Twoim samochodzie może być do wymiany, to skontaktuj się z nami – nie dość, że zajmiemy się jego kompleksową diagnostyką, to jeszcze pomożemy Ci w jego fachowej regeneracji.